października 29, 2015

Dlaczego Halloween w Polsce nigdy nie będzie takie same jak na zachodzie?

     Od dawien dawna różne kultury i ich obrzędy wędrowały po świecie, z kraju do kraju, ucząc tym samym (przekazywać) innych ludzi swoich tradycji. W Polsce również możemy zauważyć "obchodzenie świąt", wychodzących się z innych innych krajów. Mogę tu śmiało wymienić takie przykłady jak: Walentynki (Wielka Brytania), Dzień św.Patryka (Irlandia) czy Halloween (U.S.A.).
I właśnie o tym ostatnim przykładnie, chciałabym się z Wami podzielić moimi refleksjami.



     W Polsce Halloween stało się bardzo popularne w latach 90-tych, mimo wielkiego szumu i licznych "strasznych" promocji w sklepach to... nic praktycznie się nie dzieje. Zabawy Halloweenowe przyjmowane są niechętnie a nawet postrzegane są bardzo krytycznie. Dla wielu polaków taka zabawa jest bardzo kontrowersyjna albo prościej, uważana jest za przejaw herezji. Kościół boi się że to zdetronizuje Dzień Zaduszny. Ale przecież zero w tym prawdy więc tak oto mamy kolejną fanaberię kościoła. No, ale to Polska więc co się dziwić? Mówią że w Polsce liczy się tylko dzień Wszystkich Świętych i że to powinno być najważniejsze a nie pogańskie zabawy Halloweenowe. Bo to takie Amerykańskie? Ale burgery z McDonaldsa czy inne jedzenie z fast foodów to chętnie jedzą (aż im się uszy trzęsą)... Dlatego nigdy tego typu "święta" nie będę wyglądały "kolorowo" jak ich zagraniczne odpowiedniki. Tylko czemu nie dać szansy tym, którzy to lubią? To że ktoś nie "obchodzi" Halloween to nie znaczy że trzeba się innych czepiać. I tu nie chodzi o to czy ktoś jest wierzący czy nie.
     Mimo wszystko w wielu szkołach w Polsce organizowane są zabawy dla dzieci, w klubach są liczne imprezy lub dorośli sami urządzają domówki, są koncerty lub inne podobne imprezy tematyczne.
Dla wielu młodych osób jest to po prostu niewinna zabawa.
     Gdy przez jakiś czas mieszkałam w Anglii, często widziałam poprzebierane dzieci jak i dorosłych, którzy brali udział w słynnej grze "Cukierek albo psikus" czy inne zabawy Halloweenowe. To naprawdę wyglądało uroczo i zabawnie. Lecz czy w przyszłości inne pokolenia będą mogły "bawić się" tak samo w Polsce? Miejmy taką nadzieję.
Mimo iż takie gry nie są zakazane w Polsce to jednak wielu polaków nie jest miło nastawionych do osób, które się przebierają w ten dzień i "bawią się" (nie zważając czy to dziecko czy też dorosły człowiek). Jest jednak wiele osób, które rozumieją potrzebę innych na takie szaleństwo raz do roku.
Lecz nigdy nie będzie to samo co w tych wszystkich amerykańskich filmach gdzie widać "TĄ  halloweenową zabawę".
      Gdzie w tym wszystkim czas na "prawdziwe polskie" święto zmarłych? Mowa oczywiście o jeżdżeniu na groby. Ja osobiście nie lubię w TEN dzień jeździć na cmentarz, ponieważ uważam że nie tylko ten dzień jest od tego. Warto pamiętać o zmarłych w inne dni w roku a nie przypominać sobie o nich dopiero teraz i jechać, zapalić znicz.
     Ja w tym roku nie mam planów jeszcze na obchodzenie Halloween. Myślę że wszystko będzie spontaniczne. Jeżeli nie macie pomysłów na swój niecodzienny ubiór (zwłaszcza dziewczyny) to może uda mi się Was jakoś zainspirować, by w jakiś prosty sposób straszno-śmiesznie się ucharakteryzować (jak nie w roku to może w następnym).



Halloween 2012


Halloween 2013


A dziś....?










Rajstopy jakie założyłam do stylizacji są od firmy Adrian Rajstopy.
Idealnie pasują na takie klimaty.





Dzisiejszy post dobiegł już końca. Następny będzie zdecydowanie inny niż reszta, gdyż bardzo długo przygotowywałam się do niego psychicznie. "Co to będzie, co to będzie..."? Dowiecie się sami.

Wy jak w tym roku spędzacie Halloween? Macie już jakieś plany?

Buziak









26 komentarzy:

  1. Obydwie stylizacje super, ale pierwsza po prostu mega!:)
    Pozdrawiam

    puszczykowsky.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja w sumie nigdy w Polsce nie obchodziłam Halloween, ponieważ mieszkałam na wsi gdzie nikomu się nawet nie śniło żeby takie coś obchodzić.
    W zeszłym roku postanowiłyśmy z koleżanką zrobić przełom. Przebrałyśmy się i poszłyśmy do kilku domów i ku naszemu zdziwieniu dostałysmy słodycze, ale nie od wszystkich...
    Niedawno przeprowadzilam się do Anglii i to moje pierwsze Halloween tutaj. Jestem bardzo ciekawa jak to tutaj wygląda. Ja spędzam tegoroczne w domu (chyba, że też coś się zmieni) i mam zamiar ozdobić pokoj jakimiś lampionikami itd uwielbiam ozdabiać. No i na pewno obejrze " Thrillera" i " Ghosts" Michaela Jacksona <3
    +super stylizacja te rajstopy genialne :)
    Zapraszam http://angielskalukrecja.blogspot.co.uk

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszystkich Świętych to nie tylko "jeżdżenie na groby", tutaj chodzi o refleksję. Refleksję na temat śmierci, przemijania. Mało kto myśli o tym na co dzień. I dlatego Halloween się u nas nie sprawdza, 1 listopada to może być moment zastanowienia nad swoim życiem, a przebieranki dzień wcześniej raczej mało w tym pomogą.

    OdpowiedzUsuń
  4. Będę nienowoczesna i przyznam, że nie uważam, by Halloween było do czegokolwiek potrzebne, szczególnie w okresie, w którym do sprawy duchów i śmierci podchodzi się dosyć poważnie. Mam ochotę ubrać zakrwawioną maskę chirurgiczną - nie patrzę na kalendarz tylko to robię. Chcę pomalować oczy jak upiór - maluję je i wychodzę do sklepu po soczek pomarańczowy. Sama idea przebieranek - czemu nie, ale cudze zwyczaje muszą ustąpić tutejszym. Dlaczego nikt, kto mówi "ludzie chcą od czasu do czasu się przebrać", nigdy nie zorganizuje takiej klimatycznej imprezy na majówkę/ w lipcu/ w czasie karnawału/ w czasie ferii/ w trzeci weekend marca/ kiedykolwiek? No tak, wtedy nie będzie tró amełykańsko.

    OdpowiedzUsuń
  5. Super post, mega opisany. Zaczytałam się w tym temacie. Jestem również tego zdania że mam nadzieję, że kiedyś będziemy mogli obchodzić te święto tak jak w Ameryce, ale to tylko moje zdanie i nie każdy musi się z tym zgadzać.

    thecolorfulsun.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja myślę, że można dobrze się bawić w Halloween i następnego dnia zanurzyć się w refleksjach nad naszymi bliskimi, których już nie ma. Osobiście uwielbiam charakteryzacje Halloweenowe ta pierwsza bardzo przypadła mi do gustu

    OdpowiedzUsuń
  7. masz racje, Halloween to tylko zabawa. Ja też bardzo bym chciała, żeby w Polsce było tak jak za granicą, ale zanim do tego dojdzie, minie jeszcze sporo czasu, tymczasem zapraszam do mnie na halloweenową stylizację ;) Twoje oczywiście świetne :D
    http://skcreateanddesign.blogspot.com/2015/10/corka-draculi.html

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawy post. :) Co powiesz na wspólną obserwację. Jeżeli jesteś zainteresowana to zacznij i daj mi znać, a ja się odwdzięczę... :)
    http://ola-watala.blogspot.com/2015/10/yellow.html

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo fajny blog i zdjęcia ;)

    http://aliszja36.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki ale ciekawe czy serio cokolwiek przeczytałaś.

      Usuń
  10. Dla mnie Halloween to po prostu niewinna zabawa. Szanuję zdanie innych bo każdy ma swoje poglądy, ale ja osobiście bardzo lubię taki klimat, jaki daje nam Halloween. Najbardziej w tym wszystkim irytują mnie osoby, które piszą: "Nie obchodzę Halloween, Polska to kraj chrześcijański, a ja sama jestem chrześcijanką." a w kościele pojawia się raz na 2 lata.
    pozdrawiam http://nothinghappenswith.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Niestety, Polska jest krajem baaaardzo zacofanym i po prostu ślepym.
    Faktycznie, Halloween wywodzi się z czasów pogańskich, ale nie ma w tym nic złego jeśli wiemy skąd ten obyczaj pochodzi, ale nie wierzymy w to i traktujemy jako niewinną zabawę
    Rozmawiałam z moją katechetką i powiedziała mi to samo
    Obchodzę Halloween mimo ze jestem osobą wierzącą. Jednak da się :D
    Świetne zdjęcia! ♡
    Pozdrawiam
    jullss-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja nie przepadam za tym dniem i jakoś mnie przeraża, dlatego wgl go nie obchodzę ;)

    http://mylittlelifex3.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Szczerze powiem , że szkoda . Bardzo chciałabym żeby u nas dzieciaki miałyby w ten dzień niezły ubaw :D Ja pewnie też :D

    Zapraszam do mnie :)
    www.matkipoolki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Halloween spędzam przed laptopem = horror + dobre jedzenie :) Niestety dopadła mnie choroba. Uważam, że naprawdę miło by było gdybyśmy przejęli chociaż w odrobinie nastawienie od tych, którzy dali jemu początek. Jeżeli ktoś jeździ na groby zmarłych tylko w święto...To czy to naprawdę ma sens? Oczywiście, bo przynajmniej ten raz w roku, prawda? Ale jeśli coś jest sztuczne i udawane.. to myślę, że sensu nie ma. Jednak ile ludzi, tyle zdań. Dlatego uszanuję zdanie każdego innego i proszę o uszanowanie tak samo mojego :)
    http://obudzona-ze-wschodem-slonca.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. też własnie wczoraj pisalam mniej wiecej o czyms podobnym. Ja bardzo lubie Halloween, nie rozumiem tego hejtu, zwlaszcza na male dzieci. One maja to za dobra zabawe, a tu ktos krzyczy na nie ze sa wyslannikami szatana (tak, dokladnie takie cos uslyszala moja mlodsza siostra). Chcialabym, zeby u nas bylo one obchodzone tak jak w innych krajach/K

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja halloween co roku spędzam tak, że... a czekaj, czekaj.. W ogóle go nie obchodzę. nawet jak w szkole było coś organizowane - nie poszłam w tym dniu do szkoły. Nie obchodzę tego świeta, aczkolwiek ie krytykuję tych co się nim cieszą. Jak dla mnie może być, ale niech nie będzie kosztem świąt.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja lubię Halloween, dla mnie to po prostu zabawa. Przebieram się w coś i idę potańczyć. Uwielbiam dyniowe dekoracje, jabłka w karmelu, pająki, nietoperze. Nie uważam, żeby przebranie się za ducha i spotkanie ze znajomymi było czymś złym :)

    http://the-blaack.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Racja , halloween to tylko zabawa , przeciez wiekszosc idzie tylko sie pobwaić a nie jakieś nie wiadomo co urządza ^^ Ostatnie zdjęcia mega ! :)
    http://anonimoowax.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Lubię Halloween, ale raczej go nie obchodzę.
    Mój blog :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Myślę, że Halloween mimo wszystko staje się coraz popularniejsze.

    ZAPRASZAM NA KONKURS, DO WYGRANIA 120$ NA ZAKUPY!
    >> ALEXANDRAK-BLOG.BLOGSPOT.COM <<




    OdpowiedzUsuń
  21. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak wiem o co Ci chodzi. Bo napisalam na Twoim blogu ze wygladasz w jednej stylizacji jak blachara ;)

      Usuń
  22. Blachara w legginsach, bluzce w panterce, bezrekawniku, timberkach haha no podziwiam Twoja inteligencje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż jak przyjęłam Twoja krytyke wiec Ty tak samo powinnas umieć przyjac moja krytyke. Kazdy ma prawo do własnego zdania.

      Usuń

Copyright © 2014 Amastria , Blogger